Fortunas arbetsgrupper 20/3

Publicerat 2025-03-21 Av Bengt Friberg
Publicerat 2025-03-21 Av Bengt Friberg
Så här skriver HT den 16 juli 1982.
Vilken pärla bland alla segel-fartygen!
Till helgen kommer Iggesunds Bruk att visa upp företagets pärla för allmänheten – den gamla fina ångbåten Fortuna. Det sker på lördag, då även ångbåtens föregångare, dvs de gamla segelskutorna kommer att finnas på plats vid Hudiksvalls kaj.
Hittills har Fortuna fört en ganska undanskymd tillvaro. Hon har legat vid Håstaholmens sågverk, där hon har sin plats. De enda passagerarna som nån gång får turen att göra en tur med ångbåten är brukets prominenta gäster. Men nu ska hon bort från timmerstockar och sågspån och trängas om utrymmet med segelskutorna vid hamnen – om så bara för en dag.
Äldsta ångbåten
Fortuna är Sveriges äldsta ångbåt. Visserligen råder ett litet prestigekrig om den ärofulla titeln bland ångbåtsfantaster. Vissa vill ha det till att ”Ejdern” är äldre men det är bara ett fåtal som tror det. Fortuna byggdes i England 1857 och fraktades i delar till Hudiksvall. Därifrån kom hon till Forsa där hon monterades ihop.
Sliten
Ångbåten har använts mycket i arbete, mindre till nöjesåkning. Därför har också många delar nötts ut med tiden och en del har fått bytas ut.
Fortuna, som även kallats ”Lungsoten” för den hackiga ångmaskinens skull, togs ur bruk 1961. Sedan låg hon vid kaj i några år tills hon nästan var färdig för att skrotas. Men då erbjöd sig Lars Hamrin och Rune Strömbom vid bruket att fixa båten. Iggesund stod för materialet. Som tack för att de båda rustat upp Fortuna fick de använda båten för privata åkturer.
Nya delar
Många gamla originaldelar hade försvunnit från båten, när vi började restaureringsarbetet, berättar skepparen Lars Hamrin. En hel del av dem har vi hittat i sommarstugor och det enda vi saknar nu är original maskintelegrafen som stals vid förra renoveringen.
Lars Hamrin berättar att båten var i ett miserabelt skick när han tog itu med arbetet. Fortuna hade då bl.a. använts av brandkåren vid övningar i rökdykning. – Den var färdig att skrotas, maskinen var isärplockad och delarna spridda.
Lustfärder
I seklets början fick Fortuna även ställa upp vid danstillställningar. Båten fraktade danslystna människor på en pråm efter sig till bl.a. Gäddviken och Dalarö, där det fanns dansbana. I en annons från Hudiksvallsposten år 1900 står det om ”Hantverksföreningens sedvanliga Lustfärd med ångbåten Fortuna och dekorerad pråm till Gäddviken. Mässingssextett medföljer. På hemvägen dekoreras Fortuna med kulörta lyktor. Obs! Inga läskedrycker medfölja”.
Men den glada tiden är förbi för Fortunas del. – Säkerhetsföreskrifterna tillåter nog inte att folk fraktas på pråm nu för tiden, tror kassören vid Håstaholmen, Rolf Hell.
Fortuna möter
I kväll, när segelskutorna seglar in i Hudiksvallsfjärden, ska Fortuna tuffa ut och möta dem. Ett tiotal skutor kommer och det blir med all säkerheten festlig syn med ångbåt och segelskutor, på Hudiksvallsfjärdens mörkblå vatten.
Text: Lena Bayerlein
Foto: Lars Sundin
Publicerat 2025-03-05 Av tp
SS Fortunas vänner bjöd in till ett öppet årsmöte på Hälsinglands museum onsdagen den 26 februari. Gamla och nya medlemmar hälsades välkomna.
Publicerat 2025-02-26 Av tp
Du kan också följa oss på Facebook "Fortunasvänner".
Publicerat 2024-12-14 Av Tomasp
Publicerat 2024-11-19 Av tomasp
Sjölins Smide har granskat protokollet samt genomfört en egen besiktning av skrovet. Deras bedömning är att inga plåtar behöver bytas ut men att ett omfattande svetsarbete behövdes. Något de hjälpt oss med genom att ”låna ut” två rutinerade svetsare. Arbetet klarade de av på tre dagar. Stort tack!
Bilder från svetsningen hittar du under rubriken "bilder".
Nästa steg är att spackla och grundmåla skrovet. Något vi hoppas få gjort innan vintern. Plast- och målningsteknik i Iggesund har lovat att bistå oss med val av spackel och färg.
Publicerat 2024-08-28 Av tomasp
Publicerat 2024-08-28 Av tomasp
Hela skrovet har "rutats in" med totalt 620 rutor där man i varje ruta mätte skrovets tjocklek med ultraljud. Mätningarna kom att visa värden på allt från 7 mm ner till 2,5 mm som sämst. Vi kommer att behöva byta ungefär 3 kvm plåt innan målning och sjösättning kan ske.
Publicerat 2024-07-05 Av Tomas p
Publicerat 2024-06-18 Av Tomas p
Publicerat 2024-06-08 Av Bengt Friberg
Publicerat 2024-05-28 Av Tomas p
Publicerat 2024-04-25 Av Tomas P
Styrelsemöte den 21 mars. Från vänster: Ove Hellsén, ordförande Bengt Friberg, Tomas Persson, Stig Wästberg, Bernt Larsson, Anders Thunman och Lennart Björke Saknas på bilden gör Gunnar Sundblad och Stefan Bäckström. Bild: Bonny Sjöblom.
Publicerat 2024-03-21 Av Tomas p
Publicerat 2024-01-02 Av Tomas p