Den ideella föreningen S/S Fortunas
vänner

Medlemsutskick

Medlems utskick: 3 (17 december)

Julhälsningen!

Hej! Sitter och skriver dessa rader då det redan nu kl 15 är kolsvart ute, blåsigt och ett stundande snöfall i luften. Då känns det långt till båtsäsongen men om någon dag så vänder det och blir bara ljusare. Med en tidig vår så kan vi börja arbetet redan om 3,5 månad med att göra Fortuna klar för sjösättning. Styrelsens ambition är att få henne i sjön till sommaren. Det som behöver göras innan dess är byte av några ventiler, laga ytterligare ett litet hål som vi upptäckt, blästring och målning av skrov, däck och taket. Vi kommer att vara beroende av att leja för merparten av dessa jobb men vi räknar med att finansieringen är klar för att kunna genomföra detta. Innan sjösättning så behöver träöverbyggnaderna åtgärdas och det måste vi i föreningen med gemensamma krafter försöka ordna själva. Även nya eldragningar behöver ske liksom uppfräschning under däck. Maskinen kommer vi nog inte att vara klar med innan sjösättningen utan det blir ett arbete som kommer att ske när hon är sjösatt. Vi har fått en flytbrygga av båtklubben i Hudik - ett stort tack - som vi hoppas kunna lägga longside kajen vid Båtmagasinet. Fördelen med en flytbrygga är att det underlättar ombordstigning och att hon syns mycket bättre än om hon skulle ligga dikt an mot kajen. Boka redan nu in vårt årsmöte som är planerat till onsdagen den 26:e februari . Vi får se om det också kommer att vara möjligt att vara med digitalt. Ju fler som är med ju trevligare blir det!

Från oss i styrelsen vill vi önska er all en

Publicerat 2024-12-17 Av Bengt Friberg

Medlemsutskick: 2 (17 november -24)

Inför vintervilan!

Om mindre än ett halvår så borde islossningen och därmed båtsäsongen vara i faggorna – härligt!

Innan dess ska Fortuna försättas i vinterdvala. Det som skett under hösten är att vi med hjälp av två mycket duktiga svetsare från Sjölins smide lagat några rosthål och två sprickor som upptäcktes i skrovet efter blästringen. Det var sannolikt i grevens tid att detta åtgärdades. Det som höll henne flytande i Moviken var nog egentligen bara rostflagor och färg. Till våren kommer hon att blästras igen och målas med en specialfärg som förhoppningsvis kommer att skydda henne från vidare rostangrepp under många år framåt. Bottenventilerna kommer också att ses över där vi redan nu vet att någon kommer att behöva bytas. Vi har också köpt in ett antal aluminiumanoder, s.k. offeranoder, som sätts fast i botten med direktkontakt mot järnet. Dessa tar upp de galvaniska strömmar som ofrånkomligen finns och korroderar istället för järnet.

Vi var länge lite oroliga över var hon skulle kunna förvaras under vintern. Peter Johansson som äger Industrimålning i Iggesund där hon står nu har varit mycket hjälpsam och nu lovat oss att stå kvar hos honom om vi flyttar henne ca 10-15 meter vilket vi räknar med att göra inom kort. Brinkab har sedan lovat oss en täckställning så vi kan skydda henne från snö och väta under vintern. Det kommer också att göra att vi kan börja jobba med henne på ett lämpligare sätt i vår. Även om både Sjölins smide och Industrimålning stöttat oss med mycket bra priser för deras insatser så är vi i behov av kontanter. Hälsinglands sparbank beviljade ekonomiskt stöd vilket finansierat flytten och annat hittills men för att få henne i sjön har det saknats pengar. Holmen har dock beslutat att gå in med pengar så att vi åtminstone kan få henne i sjön till sommaren. Det inkluderar dock inte eventuella större åtgärder med maskinen vilket gör att vi måste jobba vidare med att försöka få några ytterligare sponsorer.

Vi har fått en flytbrygga på 14 meter av Hudiksvalls Sjösportsällskap – ett stort tack!

Den ligger nu förtöjd för vintern mellan den innersta grå sjöboden och kajen. Det enda som behöver åtgärdas på den är att byta en del av plankdäcket.

Förhoppningen är att sedan kunna lägga den centralt i hamnen längs stora kajen. Tack vara den så underlättar man av och påstigning och får dessutom Fortuna mer synlig.

Den medlemsutflykt jag tidigare nämnde i ett av mina utskick gick tyvärr inte att få till nu under hösten så den får vi ta till våren.

Gå gärna in på vår facebookgrupp Fortunas vänner eller hemsidan: https://www.ssfortuna.se/

Hjärtliga hälsningar

Bengt Friberg 0730600084

Publicerat 2024-11-17 Av Bengt Friberg

Medlems utskick: 1 (5 maj -24)

Flytten från Moviken!

Onsdagen den 5 juni var det då dags med upptagning och transport av S/S Fortuna till Iggesund. Att styrelsen vågade trycka på knappen och dra igång projektet avgjordes av att Hälsinglands sparbank beviljade ett bidrag och löften om stöd från följande företag; Tisdag, tryck & reklam, IPM Norden, Sjölins Smide, Kran & Maskin, HALI AB, Olskims Entreprenad AB och Hälsingeschakt. Ett stort tack till er och alla ni som ideellt ställde upp och hjälpte till. Ett särskilt tack vill jag rikta till Gustav och Lennart Björke som var projektledare och stod för planeringen av dagen.

Redan i söndags var vi några som jobbade med att rensa allt som ”stack upp” ovanför taket på Fortuna. Masten måste tas ner liksom skorstenen och en del andra mindre saker eftersom vi var begränsade till en maximal höjd pga. broar och kablar som går över transportvägen. Onsdagen började med att trailern och två kranar kom vid 9-tiden på morgonen. Arbetet inleddes med att dels flytta Fortuna in till land och dels ställa i ordning för lyftet. Mycket folk strömmade till och stämningen var närmast att likna med en folkfest. Vår förening bjöd på mackor, bullar och korv vilket inte gjordes saken sämre. När lyftstropparna var kopplade och kranarna på plats så steg spänningen – skulle hon hålla?

Allt gick dock utan minsta problem och hon kom upp ur vattnet för första gången på mer än 10 år. Botten såg förvånansvärt bra ut. Till och med offeranoderna var nästan opåverkade vilket nog förklaras av att hon legat i sötvatten. Kranförarna manövrerade sina kranar så det närmast liknade en balett och placerade henne på trailern mjukt och fint.

Vid 12-tiden var allt klart för transport. De var inte utan viss oro kring hur trailern skulle kunna klara den tvära vänstersvängen då vägen från hamnen kommer ut på Strömbackavägen. Trailerföraren visade dock prov på sin skicklighet när han genom manövrar fram och tillbaka flyttade hela ekipaget i sidled. Körningen mot Iggesund gick sedan i hög fart och helt smärtfritt. Det var fullt sjå för mig och vår fotograf Bonny Sjöblom att hinna med och göra stopp för att få bra bilder.

Väl i Iggesund lyftades hon av och ställdes i de bockar som Stiftelsen Hudiksvalls bruksminnen låtit tillverka för att ställa upp henne i Moviken. Även det arbetet gick smärtfritt. Det enda som inte stämde riktigt var att det bara gick att använda två bockar eftersom skrovet var något för brett midskepps. Det är dock inget problem utan snarare en fördel när hon nu ska blästras och målas. Tanken är att gå över alla metallytor på ett professionellt sätt så att hon klarar sig för många år framåt och endast kräver mindre årliga översyner. Innan målningen ska också skrovet för säkerhets skull tjockleks mätas och visar det sig att det är tunt någonstans måste plåt bytas ut.

När detta är klart så återstår arbetet med överbyggnaderna och att gå igenom ångmaskinen och ångpannan. Om det är möjligt räknar vi med att kunna göra det arbetet i sjön centralt i hamnen så att intresserade kan följa och delta i det arbetet på när håll. Om allt går som planerat kan det påbörjas inom en månad.

Vi i styrelsen vill förutom att tacka alla som gjort flytten möjlig tacka alla medlemmar och övriga intresserade som gett oss det moraliska stödet att våga dra igång projektet att rädda Sveriges äldsta ångbåt från förgängelse.

Bengt Friberg Ordförande i Fortunas vänner

Fler bilder från dagen finns under rubriken bilder

Publicerat 2024-06-09 Av Bengt Friberg

Senast uppdaterad 2024-11-17